Matrikulasi Perlis ;)
Assalamualaikum and Salam SATU MEI ;) Eh? HAHA. Pejam celik pejam celik dah masuk bulan Mei and celik tak celik jugak saya dah nak sambung belajar dah. Huuu seperti yang saya kata dalam post saya sebelum ni, saya dapat MATRIKULASI PERLIS aliran AKAUN. Harini dah start busy nak print borang, nak isi borang and buat check-list for preparations nak pergi sana. 



Haa nampak tak, betapa banyaknya dokumen yang saya kena print out. Itu belum lagi nak kena isi and dapatkan pengesahan bagai. Ohoi. And ya for those yang dapat Matriks Perlis tu, bawah ni adalah perkara yang korang kena buat (tolong layari laman web MATRIKULASI PERLIS)


Klik gambar untuk pergi ke laman web KMP Perlis :)

Actually saya memang nak tunggu UPU, but saya rasa better saya masuk matriks dulu. Ikut gerak hati :3 Hee tadi ada la jugak buat survey pasal Matriks Perlis ni and terjumpa Blog Kak Mas. Seriously bila baca blog dia, banyak jugak info yang saya dapat pasal Matriks ni. Tambah tambah dia pun Matriks Perlis :) Dia kata Matriks ni macam sekolah la jugak and even kita still panggil pengajar dekat sana as "cikgu". Lagi kebaikan matriks ni dia cepat. Sama la macam Asasi. Boleh terus amek ijazah/degree if compare to diploma yang 3 tahun tu, lambat. But sijil diploma, laku untuk kerja. Sijil Matriks and asasi tak laku. Kalau masuk Matriks ni, kena struggle sebab kita cuma belajar satu tahun tapi sukatan yang kita belajar tu sepatutnya kita belajar untuk 2 tahun (haa paham tak ayat saya ni -__-' tunggang tebalik). And lagi satu yang pasal kalau masuk matriks, kalau result tak gempak, kena tendang. Mengikut apa yang saya baca, nanti bila masuk matriks sem 1, akan ada Peperiksaan Semester and kena dapatkan pointer 2 ke atas. Yang tak berjaya dapat pointer 2 ke atas, tak kena tendang but kena dipindahkan ke Program 2 Tahun. Ini untuk Aliran Sains. Untuk Aliran Akaun pulak, yang dapat pointer 2 kebawah still dapat continue belajar tapi dengan Amaran .___. And and yang paling best, masuk matriks dapat elaunnnnn, RM 1250 untuk Satu Semester :D

Haa itulah sedikit sebanyak yang saya tau pasal Matriks. If ada salah silap tolong betulkan ok? And if ada info tambahan pun boleh tolong bagitau :) Info ni pun saya dapat dari orang and apa yang saya dengar. Saya cuma share je :) Hee and thanx jugak pada Kak Mas ;) Banyak info dari blog dia :D


P/s : Congrats to my twin. Dia dapat matriks Perak dekat Gopeng. Huhu ingatkan boleh jumpa dia. Hee apapun hwaiting !! Good luck for you dear :3
[ 0 comments ]